A játékról röviden:
A Chalk and Chuckles kiadó 2012-ben megjelent társasjátéka 6 éves kortól, 2-4 játékos részére egy összefüggéseket kereső játék.
Mit kapunk a dobozban?
58 darab piros mozaik, 30 darab kék mozaik, 2 darab varázspálca, 4 laptartó sín, vászonzsák, jegyzet füzet, ceruza, játékszabály.
A játék menete:
A játékot két szinten tudjuk játszani, ha kisebb gyerekekkel, akkor csak a piros csíkos lapokat, ha már nagyobbakkal, úgy a piros és kék jelzésű lapokat használjuk a játék folyamán. Ezzel a játékidő hossza is változik.
Minden játékos húzzon egy lapkát, amelyiken az A betűhöz legközelebb eső betűvel kezdődik a képen látható tárgy, az a lap lesz a kezdő mozaik. Mindenki más tegye vissza a lapját a zsákba. Minden játékos 6-6 lapot húzzon a zsákból és tegyék a sínükbe. Aki a kezdő lapot tette le, Ő kezdi a játékot. Három dolog közül választhat: letesz egy képet, kicseréli a képeit a zsákból (ekkor előbb bemondja mennyit cserélne, annyit kihúz, majd visszateszi a cserélendő darabokat a zsákba) vagy passzol.
Ha a mozaik letételét választja, csak úgy illesztheti a lent lévő mellé, ha azt meg is indokolja. Ha egy letett lap, egy oldala érintkezik csak egy már lent lévő lapéval, akkor 1 pontot ér. Amennyiben két oldalával, úgy 5 pontot, ha pedig 3 oldalával, úgy 10 pontot kaphatunk érte. Lesznek a lent fekvő lapok között teljes kihagyások, amikor mind a négy oldalnak is valamilyen logikai kapcsolat szerint majd passzolnia kell a letételre szánt lapunkhoz. Ezek a helyek 15 pontot érnek.
Lap letétel után a játékos visszahúzza a lapjait 6 darabra. A játékban 2 darab varázspálca van, ezek bármit helyettesíthetnek. Azonban, amikor esernyőként tesszük le, az a játék végéig esernyőnek fog számítani.
Minden lap összefüggést meg lehet vétózni! Ha a többség nem tartja jó logikai kapcsolatnak az általunk mondott gondolat menetet, úgy nem tehetjük le az adott lapkát.
Jó kapcsolatok lehetnek a funkció (ki és mire használja), hasonló tulajdonságok (szín, forma, méret...), hasonló kategóriába sorolható dolgok (pl. mindegyik ehető), egymás részei (vonatnak ablaka van), ok-okozati összefüggés (attól, hogy...oda vezet, hogy...) stb.
Hogyan lehet nyerni?
A játékot addig játsszuk, míg van felhúzható lapka. Annak elfogyása után, ha minden játékos passzolt, azaz senki nem tud letenni már mozaik lapot a lent lévőkhöz, úgy véget ért a játék. Ez után mindenki összeszámolja a játék közben gyűjtött pontjait és eldől, hogy ki nyerte a játékot!
Végezetül:
A Why connect? társasjáték egy nagyon jó érvelést gyakoroltató fejlesztő játék, amely remek szórakozás gyerekeknek és felnőtteknek is.