A játékról röviden:
A Társasház társasjátékot 2020-ban a Keller&Mayer, (főként) családi és gyermek játékokat forgalmazó kiadó dobta piacra, amelyben 3-5 főig, 8 éves kortól játszhatnak családok. A társasjátékban vegyül az előadó, kombinációs és dedukciós képességek hasznosítása a játékosok részéről.
Mit kapunk a dobozban?
Játéktábla, jegyzet füzet lap (amelyre a játékosok a tippeiket írhatják), 24 karakter kártya, 4 darab "statisztikai megfigyelések" összesítő tábla, saját kérdés pakli ("Jegyzetek") minden játékosnak a saját színében, 12 darab vesztegetéshez szükséges papír pénz, 30 ajtó kártya, 48 "jegyzettömb"-kártya, 1 dobókocka, 2 válasz kártya (igen/nem), játékszabály.
A játék menete:
A fő cél az, hogy a játékosok a társasházban megtalálják a bűnözőt, ezért nyomozást indítanak és a lakókat faggatják. Minden játékban egy játékos a játékmestert fogja alakítani.
A játékos a körében a bábuját lehelyezi az egyik lakó ajtajához, majd bekopogtat. A játékmester ekkor megnézi a lakó lapját, úgy, hogy csak Ő lássa azt, majd megszemélyesíti. A lakóról, akihez bekopogtatott a játékos, önmagáról nem, csak a szomszédairól kérdezhető és összesen két szomszédjáról. A játékos a Jegyzetek paklijából választhat egy-egy kártyát, amelyeken szereplő kérdést feltesz az adott lakónak. Azt a kártyát, amelyet ilyenkor kijátszhat, addig nem használhatja majd fel, míg az összes többi, el nem használt kérdést ki nem játszotta. Ha mindegyiket már feltette, akkor újra visszaveheti azokat a lapokat a lapokat is a kezébe, amelyeket korábban már kijátszott.
Amennyiben azt feltételezi a játékos, hogy a lakó hazudik vagy tagad valamit, úgy megpróbálkozhat a megvesztegetéssel (amennyiben van pénze rá) és adhat pénzt a lakónak, aki ez által talán beszédesebbé válik majd (100-as bankó). Ha a játékos egy 50-es bankót ajánl, úgy a Játékmester végig nézi az adott emeleten lévő lakókat és a hozzá fűzött két kérdést (lakik-e az emeleten ilyen vagy olyan lakó?) megválaszolja egy-egy igen vagy nem kártyával (6 lakás).
Ha 20-as bankót ad a Játékmesternek, akkor ugyanez történik, csak oszlopos elrendezésben (4 lakás).
A kérdezősködés végén a Játékmester dob a dobókockával és ha pont értéken belül dob, az adott lakást, ahol az imént csevegtünk, elláthatja egy "Elment hazulról" kártyával. Ez a kártya mindaddig ott marad majd, amíg ugyanazt az értéket nem dobja, azaz nem lehet attól a lakótól kérdeznünk, míg rajta van a zárt ajtó lap a lakásán.
Hogyan lehet nyerni?
A játék elején a játékosok egy-egy Bizalmas! lapot kapnak, az azon felsorolt tulajdonságoknak megfelelő lakót keresik. Amely játékos elsőként megtalálta azt a személyt, aki ennek megfelel, megnyerte a játékot.
A játékosok végig úgy kérdezősködnek a Játékmesteren keresztül a lakóktól, hogy azt a párbeszédet a többi játékos is hallja, azaz a Cluedo társasjátékhoz hasonlóan, érdemes minden információt jegyzetelnünk a saját kis lapunkon és az alapján következtetéseket levonnunk.
Végezetül:
A nyomozós játékokat mindenki szereti, ennek ékes példája, hogy a Cluedo tizen-sok éve a családok kedvenc társasjátéka! De említhetnénk a Checkpoint Charlie, a Mysterium vagy az Obscurio társasjátékokat is, amelyekben mind közös, hogy nyomoznak a társasjátékozók. Az utóbbival több jellemvonás is egyezik, mivel a Társasházban is egy játékos a mestere lesz a játékmenetnek, tehát Ő egy egészen más játékot játszik: színészkedik. Fontos, hogy a Társasházban a játékmester is beleélje magát és úgy adja elő Gizi nénit, ahogy a lakótelep nehézsúlyú bajnokát is, ha hozzá kopogtatnánk be. Remekül hozza azt az érzést is a társasjáték, mikor a legelső, általad megszólított lakó az a személy, akit neked kell kitalálnod, de rögtön az Ő ajtajára kerül az "elmentem hazulról" lap, ezáltal hozva egy életszerű helyzetet a játékba.
A Társasház egy izgalmas, megérzéseken és kombináción alapuló családi társasjáték!