A játékról röviden:
A Chalk and Chuckles kiadó 2012-ben megjelent társasjátéka 4-8 éves gyerekeknek fejlesztő társasjáték. Tanuljuk együtt a betűk formálását, a szavak kirakását és az olvasást.
Mit kapunk a dobozban?
90 darab kártya képpel és szöveggel, 10 darab üres, alakítható kártya, letörölhető filc, 54 darab zöld (mássalhangzó) betű kis és nagy betűvel, 16 darab narancssárga (magánhangzó) betű kis és nagy betűvel, cica alak talppal, 10 darab tej és 10 darab étel a cicának, író tábla betű takaró fülekkel.
A játék menete:
A betű formálás, annak memorizálása, leírása és később szavakká alakítása a késő óvodai és kora iskolai készségek alapját jelentik. Ebben az interaktív fejlesztő játékban a gyerkőcöket megtaníthatjuk színes kártyákkal, rajzoló paddal és a motivációs elemként használatos cicával, mennyire érdekes dolog az írás/olvasás.
Helyezzük ki a gyerkőc elé a betűket, nézzük meg őket és ejtsük ki. A kezünkkel írjuk le a levegőbe egy-egy betű alakját. Mutogassuk el a betűk alakját a testünkkel. Memorizálás képpen pattogtassunk labdát a betűk felsorolásakor.
Kezdetben csak pár betűvel ismerkedjünk meg, utána megbeszélhetjük a különbséget a zöld és sárga (magán- és mássalhangzók) között.
Ha a betűkkel kellő képpen megismerkedtünk, válasszunk pár egyszerűbb, rövidebb szavas kártyát. Beszélgessünk a gyerkőccel arról, nekünk mit jelent egy-egy tárgy, amelyet a kártyán látunk. Milyen érzelmeket juttat az eszünkbe?
Keressük meg a kártyán látható szó betűit az összekutyult betűhalmazban. Rakjuk ki őket sorba, majd a pad írható részére a letörölhető filccel próbáljuk meg lerajzolni azokat. Nem baj,ha nem sikerül elsőre, visszatörölhetjük a filc végén lévő szivaccsal azt.
Felállíthatunk célokat is, hogy hány betűvel ismerkedjünk meg egy nap és mennyi szót nézzünk meg, majd írjunk le! Nagy segítségünkre lesz ebben a motivációs cica. Ennek a cicának minden nap kell tejet és élelmet adnunk. Minden egyes helyesen kimondott betű (később összeállított szó) után kap a cica enni vagy inni. Jegyezzük fel, mennyi élelmet kapott egy-egy napon. A cica ettől függően lesz jó kedvű és elégedett.
Hogyan lehet nyerni?
Hagyjuk, hogy a gyerkőc maga válasszon a kép kártyái közül (lehetőleg olyat, amin a betűket már mind ismeri), keresse meg a hozzájuk tartozó betű lapocskákat, azokat helyezze a tartóba hibátlan sorrendben, majd próbálja leírni azokat. Ha már kellő képpen memorizálta a szót, hajtsuk le az ablakokat a betűkre és próbálkozzon úgy is.
Ellenőrzés képpen nyissuk fel a kis ablakokat. Helyesen írtuk le a szót? Ha igen, kapjon a cicus egy kis ennivalót.
Végezetül:
A Spell cat-el fokozatosan taníthatjuk meg a gyerekeknek a kiejtett hangok és írott betűk közti összefüggéseket, hogyan társítsa a hangzókat és betűképeket, miként írja le a szavakat és memórizálja azokat. Ezekkel a gyakorlatokkal a gyerekek olvasási készségét kialakíthatjuk, javíthatjuk, a grafomotorikus memóriájukat segíthetjük. Az alapszetthez megvásárolható magyar és angol nyelvű kártyacsomag is, amelyekkel kettő vagy három nyelv szavait is tanulhatja akár idősebb korban is