A játékról röviden:
A Nidavellir 2020-ban jelent meg és hamar nagyon kedvelt társasjátékká vált, így 2021-ben magyar nyelven is kiadásra került. A játékot 10 éves kortól főként 3-5 játékosnak ajánljuk. A játékmenete a szett gyűjtögetésre és a licitálásra épít, kompetitív, de nem ellenségeskedő, így családok is nyugodtan neki próbálkozhatnak (tesó barát!).
Mit kapunk a dobozban?
118 kártya (54 x 80 mm, 3 kocsmacégér, 5 királyság térképtábla, 3 drágakőcsere jelölő, 6 drágakő, 60 aranyérme, 1 királyi kincstár, 4 kártyatartó, 1 pontozótömb, 1 játékszabály
Játék menet:
A törpék közkedvelt kocsmáit (három darab) tegyük az asztal közepére és minden játék vegye magához a tábláját. Minden kocsmába annyi törp kerül, ahány játékossal játsszuk az aktuális játékot.
A játéktérre kerül ki az összes zseton és a többi törp hős kártya, valamint a jövőben felbérelhető törpök húzópaklijai.
Minden játékos 5-5 érmével kezd (5, 4, 3, 2, 0), amelyekből a körében 3 választottat fog kijátszani (mindegyik kocsmára 1-1 darab kerül), a szütyőjében maradt kettő példányt pedig fejlesztheti.
Sorban fordítjuk fel a licit zsetonjainkat és akinek a legmagasabb érték került kijátszásra az adott kocsmánál, az választhat onnan törpöt (ha azonos, abban az esetben a játékosok előtt lévő drága kő fog dönteni, amit a játék elején kaptak - ezt a lapszerzés után cseréjék ki egymás között). A megmaradt kocsmabéli törpöket a játék kör végén vissza töltjük 3 lapra, így a későbbi körökben is ennyiből lehet majd választania a nyertesnek.
A megszerzett lapjainkat a játékos panelünk mellé kell helyeznünk. Minden színből 1-1 lehet az első sorban, az azonos szín megszerzésekor az előző lapra tegyük azt, így könnyedén látjuk a szettjeink összességét.
Érméket akkor tudunk fejleszteni, ha egy kocsmában olyan lap kerül a választható kártyák közé (ezt megszerezve azonnal lecseréljük a zsetonunk és a lap értékének együttesére a pénzérménket) vagy a hős törpök lapjai által is fejleszthetjük azokat. A legegyszerűbb módja azonban a visszamaradt zsetonok fejlesztése: akkor tudjuk ezeket fejleszteni, ha a nullás zsetont is lehelyeztük valamely kocsmához, ekkor az érmekereskedés akciót hajtjuk végre. Ekkor a megmaradt két zsetonunk össz értékére cseréljük a nagyobb zsetonunkat (tehát ha 5 és 2-es zsetont hagytunk meg, akkor az 5-öst lecseréljük 7-esre).
Hogyan lehet nyerni?
Ha egy teljes szettet gyűjtöttünk össze a törpékből, akkor választhatunk a hősök közül egy főt, aki különleges képességgel vagy több ponttal fogja a csapatunkat boldogítani.
Az első körre vonatkozó kártyapakli elfogyásakor tartunk egy kiértékelést az addig elért pontok kapcsán, a második pakli elfogyásakor viszont már a játék végi pontozást kell csak végig számolni. Az időközi pont számláláskor nyertes játékosok előnyöket kapnak, amelyekkel a második körben más jobb helyzetből folytathatják a játékot.
A játék végén kasztok szerint különböző pontozások lépnek életbe, mennyiségi (mennyi van egy adott kasztban a törpékből) vagy minőségi (milyen számozásúak a törpök az adott kaszton belül) értelemben, illetve a megszerzett zsetonok és hősök, azok képességei, mind-mind pontot fognak adni.
Végezetül:
A Nidavellir társasjátékot szívesen azonosítják a 7 Csoda, a Splendor, Egy szép új világ vagy Fűszerút elődeivel, azonban még is olyan pluszt ad a működési mechanizmusa, amiért nem szabad replikának venni.
Ez a társasjáték, bár tematikában nem a legerősebb (aki sárkányt akar ölni, annak a Klank!-ot ajánljuk), mégis egy nagyon kellemes és sokszor újra játszható licitálós játékot nyújt. Ha pedig a játék idejét nézzük, a kipakoláson túl a tényleges játékidő még 4-5 fővel is fél óra alatt lejátszható, amely a fentebb sorolt társasjátékok esetében általában nem ennyi szokott lenni.Bátran ajánljuk, családi és baráti társaságoknak is remek kikapcsolódás!