A játékról röviden:
A Kartográfusok társasjátékot 1-100 fő tudja játszani, ugyanis minden játékos kap egy-egy két oldalas játéktáblát, amelyre 4 évszakon keresztül kell majd rajzolnia a saját kis térképét. Nincs központi térkép vagy játékos tábla. Ha ismerős számodra a Köszöntünk... társasjáték sorozat, akkor tudhatod, mire számíts a Kartográfusok esetében!
Persze nem kell attól tartanod, hogy egyszer csak elfogynak a lapjaid! Mivel kétszáz játéknyi lapot tettek bele alapból és valószínűleg nem leszel olyan szerencsés, hogy egyszerre 99-ed magaddal leülj játszani, így egy ideig eltart majd a társasjáték. Ha pedig a végét járná már, érdemes 5-6 darab lapot lelaminálni belőle és a Ganz Schön Clever társasjáték filceivel játszani onnantól!
Mit kapunk a dobozban?
100 két oldalas játéklap, 4 ceruza, 4 rendelet kártya, 4 évszak kártya, 4 rajtaütés kártya, 16 pont kártya, 13 évszak kártya, játékszabály.
Játék menet:
A játék elején döntsük el, hogy az A oldallal (Vadon) vagy a B oldallal (Pusztaság) fogunk játszani a térképen - a különbség a hegy és rommezők esetén lesz látható, illetve a Pusztaság lapon a középső terület rész nem használható.
Helyezzük ki a négy rendelet kártyát (A-D-ig sorrendben) és az Évszak kártyákat évszakonként szétválogatva, megkeverve. Ezekből a rendelet kártyák alá képpel felfelé helyezzünk egyet-egyet véletlenszerűen. A rendelet lapok mellé pedig egymásra pakolva tegyük ki az Évszak lapokat (téltől tavaszig). A Rajtaütés pakliból is képezzünk egy megkevert paklit és helyezzük elérhető távolságba. Ebből a pakliból egy véletlenszerű lap bekerül a húzópakliba, amelyet ez után megkeverünk.
A játék menet egyszerű, a Felfedezés húzópakli kártyáján látható kívánalmat kell felvéssük lapunkat és amennyiben az évszak véget ért, ellenőrizni a rendeletek szerinti kívánalmak teljesültek-e, kapunk-e értük pontot. Minden évszak esetében más-más rendeleteket kell majd figyelembe vegyünk.
A Felfedezés kártyáin mindig terep típus és annak elhelyezkedése látható, amelyet figyelembe kell vegyünk. Egyszerű szabály rendszerrel kell rajzolnunk: nem lóghatnak egymásra már berajzolt területek vagy teli mezők (pl. Pusztaság), nem lóghatnak le a rajzolások a térképről, nem kell két Felfedező lapon látható elemnek összefüggő részt alkotnia, a már berajzolt elemek nem áthelyezhetőek, de forgathatóak felrajzolás előtt stb.
Hogyan lehet nyerni?
Az évszakban annyi kártyát forgatunk fel a Felfedezés pakliból, amellyel eléri vagy meghaladjuk az Évszak idő értékét (pl. az Évszak száma a nyolcas és a Felfedezés pakliból felhúzott lapok felső sarkában lévő számokkal kell összevessük). Ha elérte vagy meghaladta, akkor kiértékeljük az adott évszaknak megfelelő Rendelet kártyákat.
Minden Rendelet a játék folyamán kétszer lesz értékelve, azonban azok időben való értékelése csúsztatva fog megtörténni, így korántsem mindegy, mit sikerült az első vagy a második kiértékeléskor összegyűjtenünk a szabályok szerint.
Ha a Felfedezés pakliból Rom kártyát fordítunk, az utána következő lap szerinti alakzatot és terepviszonyt csak Romos területre helyezhetjük le, így azokkal érdemes takarékoskodni a térkép szerkesztésünkkor.
Amennyiben már nem tudunk sehova sem lehelyezni a kívánalom szerinti alakzatunkat, akkor egy mezőt kell betöltenünk a választott föld típusból.
Ha egy Hegy mezőt körbe kerítettünk, kapunk egy érmét. Az Átjáró típusú kártyák kicsit javítanak az addigi térkép képünkön, ugyanis időben nem adnak hozzá a kártya sorhoz (ahogy a Rom lapok sem), mégis egy választható akármilyen típusú mezőt berajzolhatunk a lapunkra.
Amennyiben a játékosok Rajtaütés kártyát húztak fel, úgy a szomszédjuknak fognak valahová a lapján berajzolni egy, a kártya által mondott alakzatot.
Az Évszak kártyák kiértékelésekor (tavasz, nyár, ősz) a már felfordított lapok és egy új Rajtaütés kártyát beletéve, ismételten össze kell keverjük és kezdődhet a következő kör.
Az évszakok pontozását mindig felírva a lapunkra, az utolsó, Téli évszak végén ezeket összesítve kiderül, ki nyerte a játékot.
Végezetül:
A Kartográfusok egy magával ragadó, könnyen magyarázható és nagy újrajátszhatóságot biztosító társasjáték, amelyet akár egyedül is tudunk játszani. Mivel viszonylag kevés benne a konfrontáció, így bármilyen társaságban megállja a helyét!