Az elmúlt évek legismertebb darabjai az
EXIT társasjátékok , amelyekből már 12+ játék doboz került kiadásra (már számolni sem tudjuk igazából) és csak az utóbbi (2020-as) év végén látszott megtorpanni. A kiadónak vagy logisztikai problémája akadt vagy direkt döntött a játékok kiadásának lassítása mellett, ugyanis új termék bukkant fel a látóhatáron: Adventure Games néven.
Miben is más ez, mint az EXIT kiadásai? Először is, ez nem egy széttépős, tönkre tévést kérő játék. Az EXIT-ek egyetlen hátránya ugyanis az volt (ha ezt egyáltalán felróhatjuk nekik), hogy a játék élmény teljes körű átélése érdekében - akár csak a szabaduló szobáknál - alkotnunk kellett a rendelkezésre álló eszközökből. Ez néha azt jelentette, hogy a lapot be kellett hajtanunk, rajzolnunk kellett rá stb. Ezekkel a kisebb esztétikai alakításokkal, bár tovább adhatjuk, elég sok segítséget és spoilert tartalmaz majd a későbbi játékosoknak a társasjáték. Ha sokszor forog a kezek között, úgy pedig előfordulhat, hogy megoldották az előző tulajdonosok a feladványt az újaknak.
Az
Adventure Games játékok esetén ezt teljesen kikerüli a kiadó, sőt, tovább megy: végre egy társasjáték a szabadulós élmények égiszén,
amelyikben nem egyenesen vezetett a játék irány! A társasjátékosok elindulhatnak több felé is kiutat/megoldást találni. Igen, nehéz ezt kivitelezni egy ennyire előre megírt szabaduló szoba esetén és mégis, ahogy fejlődnek a játékok, úgy lesz egyre nagyobb az eszköz tár is. Talán hasonló, nyomozásos témával ellátott társasjáték, amelyben ennyire megnyílik a világ előttünk, az a QR kódot használó Bűnügyi krónikák alap játék és annak új, 1400-as kiadása (ez utóbbi is önálló játék). De valljuk be, ezek már kicsit más műfajjal dolgoznak, nem a tipikus szabaduló szobás élményt próbálják rekonstruálni.
Szintén újítás a szabaduló szobás társasjátékok között a
Sherlock paklik. Ezek esetében valóban igaz, hogy a zsebünkben elfér, hiszen a doboz kivitelezése is ekkora, pontosan egy pakli megfér benne. Hatalmas újítás, hogy a játék időben nem a nyomok megtalálása és a logikai feladványok megfejtése a cél, hanem a kooperáció a játékosok között. Ugyanis, ezek a játékosok a körükben pár lappal indítanak, amelyek az aláhúzott szövegeket elmondhatják a többieknek, de azt nem, mi más van azon (kép, egyéb szöveg). Ezek alapján közösen el kell döntsük, fontos-e a lap annyira, hogy letegyük az asztalra - ugyanis a letett lapok, ha az ügyhöz tartoznak lent lehetnek, ha viszont fals információt vagy egész egyszerűen oda nem illő tartalommal rendelkeznek, negatív pontot is adhatnak a játék végéhez!
A játékosoknak így személyes hozzáadott értéke lesz a játékhoz. Folyamatosan beszélgethetünk a rejtély megoldásáról, terelhetjük arra a másik játékosokat, amely információknak mi a birtokában vagyunk (azokat nem elmondva), de a mi általunk feltételezett teória felé.
A játék célja, hogy egy 10 pontos kérdéssorra megfelelően válaszoljunk, majd felfedi számunkra a történetet. Izgalmas, sok ponton könnyedén elbukható társasjáték egy egészen új játékrendszerrel.
Persze a már megszokott, jól bevált szabaduló szobás játékok közül is jócskán érkeznek még újabb kiadványok. Ilyen pl. a
Szabadulópakli, amely az előző kártyajátéknál kissé nagyobb kiadásban jelent meg, de még mindig zsebre vágható nagysággal rendelkezik. Ebben a sorozatban már logikai feladványokat kell megoldanunk. A kártyajátékban történettől függően különféle lehetőségeket nyújt a játékosoknak, több szoba közül választhatnak, mely feladványát oldják meg és milyen sorrendben. Komponenseit tekintve szintén eredeti példányban megőrizhető, nem kell sem hajtogatni, sem alakítani a lapjain - azaz, tovább adható vagy megfelelő mennyiségű idő után, újra elő vehető.
Meg kell említenünk az
UNLOCK! társasjátékokat is, amely mára már a harmadik 3 darabos készlettel jelent meg a piacon és hihetetlen izgalmas kalandokat hoz ismét nekünk. Az
Escape Room társasjátékok pedig direkt a többszöri kalandok kiegészítésre épültek, a bennük lévő feladvány szerkezet ugyanis az alap darab hozzá és a kiegészítőkkel játszható együtt.
Kihagytunk volna valamit? Igen! Sokak kedvenc sorozatának, a Fekete történetek kiadójának, a Moses-nek új üdvözkéjét, az
Elhagyatott könyvtárat. Ha ezt a tényt meghalljuk, azaz, hogy a Fekete történetek (immáron 10+ játék résszel rendelkező kártya sorozatot felvonultató társasjátékot) kiadója egy szabaduló pakliba vágta fejszéjét, egyből szeretnénk tudni, hogy miben tud ez újat mutatni nekünk... és nem kell csalódnunk!
Mondanunk se kell, hogy rejtvények vannak a dobozban, szám szerint 18 ajtón kell kiverekednünk magunkat ezek megoldásának a segítségével. A társasjáték szintén kártyákból áll, ezáltal tovább adható és újra játszható (aranyhalaknak már másnap, a többieknek kicsivel több idő után).
Kalandokra fel! Nektek melyik tetszik a legjobban?